Wysłany: |11 Gru 2007|, o 21:45 likwidacja działalności
Chciałam zapytać jak zakończyć działalność, żeby wyjść na tym jak najlepiej, czyli ominąć podatki i wszelkie opłaty, które są zbędne.
Mam na myśli sklep, w którym jest towaru na jakieś 20tys. (z faktur). Przy zakończeniu trzeb by było zapłacić coś od tego prawda? Jak zrobić, żeby kosztowało to jak najmniej?
Myślę iż artykuł nr 49/2006 tygodnika "Doradca Podatnika" pięknie to wyjaśnia:
Likwidacja działalności gospodarczej - konsekwencje podatkowe dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą
Likwidacja działalności gospodarczej, niezależnie od formy opodatkowania podatkiem dochodowym, niesie ze sobą konsekwencje podatkowe związane zarówno z podatkiem dochodowym, jak i z VAT (w przypadku bycia podatnikiem podatku od towarów i usług), a także obowiązkami wobec ZUS i organów statystycznych oraz zobowiązaniami wobec kontrahentów.
Podejmując decyzję o rozpoczęciu działalności gospodarczej, podatnicy starają się ją dogłębnie przeanalizować, odpowiedzieć sobie na pytania dotyczące rentowności, efektywności oraz zyskowności podejmowanej działalności, oceniają własne siły, a także zaangażowanie czasowe w administrację związaną z rozpoczęciem, a wreszcie z prowadzeniem działalności. Decyzja o zakończeniu działalności wydaje się w mniejszym stopniu być uzależniona od wszelkiego rodzaju analiz, niemniej jednak warto pamiętać, że taka decyzja powinna być dogłębnie przeanalizowana z podatkowego punktu widzenia.
W przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą decyzja o zakończeniu działalności wiążę się z likwidacją podmiotu gospodarczego, a to z kolei z licznymi formalnościami, których trzeba dopełnić przed urzędami państwowymi. Likwidacja działalności gospodarczej z pewnością jest trudniejsza w przeprowadzeniu niż jej otwarcie, należy w związku z tym także dokładnie zastanowić się nad przebiegiem tego procesu. Niedopełnienie formalności może wiązać się bowiem z konsekwencjami finansowymi.
W znaczeniu prawnym likwidacja polega na tym, iż dotychczasowy przedsiębiorca (tu: osoba fizyczna) przestaje być samodzielnym uczestnikiem obrotu gospodarczego prowadzonego między przedsiębiorcami. W przypadku działalności prowadzonej przez osobę fizyczną decyzję podejmuje sam przedsiębiorca, składając wniosek o wykreślenie z ewidencji działalności gospodarczej.
Czynność ta wywołuje szereg następnych w związku z tym, że podatnik zobowiązany jest do przestrzegania ram czasowych określonych w ustawach, m.in. podatkowych. Czynności związane z likwidacją działalności gospodarczej należy przeprowadzać równolegle.
Spis z natury
Decyzja o podjęciu likwidacji działalności gospodarczej nakłada na osobę fizyczną będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: PIT) obowiązek powiadomienia o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego. Za datę likwidacji działalności gospodarczej uważa się datę określoną w zawiadomieniu.
Zgodnie z przepisami dotyczącymi prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, podatnicy są zobowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, m.in. na dzień likwidacji działalności. Spis z natury, w tym przypadku z powodu likwidacji działalności, obejmuje również wyposażenie.
Zgodnie z wytycznymi rozporządzenia, spis z natury powinien być sporządzony w sposób staranny i trwały oraz zakończony i zaopatrzony w podpisy osób uczestniczących w spisie. Powinien również zawierać co najmniej następujące dane: imię i nazwisko właściciela zakładu (nazwę firmy), datę sporządzenia spisu, numer kolejny pozycji arkusza spisu z natury, szczegółowe określenie towaru i innych składników objętych spisem, jednostkę miary, ilość stwierdzoną w czasie spisu, cenę w złotych i groszach za jednostkę miary, wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową, łączną wartość spisu z natury oraz klauzulę "Spis zakończono na pozycji...", podpisy osób sporządzających spis oraz podpis właściciela. Spis z natury powinien obejmować również towary stanowiące własność podatnika, znajdujące się w dniu sporządzenia spisu poza zakładem podatnika, a także towary obce znajdujące się w zakładzie podatnika. Towary obce nie podlegają wycenie; wystarczające jest ilościowe ich ujęcie w spisie towarów z podaniem, czyją stanowią własność.
Podatnik o zamiarze sporządzenia spisu z natury w innym terminie, niż na 1 stycznia, 31 grudnia oraz na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej, obowiązany jest zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie co najmniej siedmiu dni przed datą sporządzenia tego spisu.
Ustalanie dochodu z likwidacji działalności gospodarczej uregulowane zostało w rozdziale 5 ustawy o PIT poświęconym szczególnym zasadom ustalania dochodu. I tak w spisie remanentu likwidacyjnego sporządzonego przez podatnika należy ująć wszystkie pozostałe na dzień likwidacji towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, półwyroby, wyroby gotowe, braki i odpadki oraz rzeczowe składniki majątku związanego z wykonywaną działalnością, niebędące środkami trwałymi.
Dochód ten ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji wyżej wymienionych towarów takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja. Podatek od dochodu z remanentu likwidacyjnego ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10 proc. tego dochodu.
Przykład
Podatnik podjął decyzję o likwidacji działalności gospodarczej w październiku 2006 r. Remanent końcowy wycenił na kwotę 21 300 zł. W okresie od lipca do września 2006 r. osiągnął przychód wynoszący 120 000 zł, natomiast dochód 30 000 zł.
Wskaźnik procentowy udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym likwidacja nastąpiła, wyniósł:
30 000/ 120 000 x 100 = 25 proc.
Dochód z remanentu likwidacyjnego wyniesie więc:
21 300 x 25 proc. = 5325 zł
A podatek do zapłaty:
5325 zł x 10 proc. = 532,50 zł
W przypadku, gdyby u podatnika w ostatnich trzech miesiącach prowadzenia działalności gospodarczej nie wystąpił dochód - obliczając dochód z remanentu likwidacyjnego, należałoby zastosować wskaźnik procentowy udziału dochodu w przychodach osiągnięty w roku poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja.
Przykład
Podatnik podjął decyzję o likwidacji działalności gospodarczej w październiku 2006 r. Remanent końcowy wycenił na kwotę 21 300 zł. Jednak od lipca do września 2006 r. nie osiągnął dochodu. Natomiast w 2005 r. z prowadzonej działalności gospodarczej osiągnął przychód w wysokości 50 000 zł, a dochód 14 000 zł.
Wskaźnik procentowy wyniesie:
14 000/50 000 x 100 = 28 proc.
Dochód z remanentu likwidacyjnego wyniesie więc:
21 300 x 28 proc. = 5964 zł
A podatek do zapłaty:
5964 zł x 10 proc. = 596,40 zł
W przypadku, gdyby podatnik nie osiągnął dochodu także w roku poprzedzającym decyzję o likwidacji działalności, dochód z remanentu likwidacyjnego nie wystąpiłby, w związku z czym podatek wynosiłby zero.
Podatek od dochodu z remanentu likwidacyjnego jest płatny w terminie płatności zaliczki za ostatni miesiąc prowadzenia działalności, czyli w terminie do 20. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni w okresie od stycznia do listopada. W tym przypadku podatnik jest obowiązany dołączyć do deklaracji sporządzony spis z natury pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, w tym także dzieł sztuki, eksponatów muzealnych i aparatury audiowizualnej, jeżeli wydatki na ich nabycie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, niebędących środkami trwałymi, wycenionych według cen zakupu. Dodatkowo, do miesięcznej deklaracji podatkowej PIT-5 lub PIT-5L, w przypadku podatku liniowego, podatnik jest zobowiązany dołączyć załącznik PIT-5/X (informacja o zryczałtowanym podatku dochodowym za miesiąc).
W przypadku zakończenia działalności w grudniu, dochód z likwidacji dokonywany jest w zeznaniu rocznym, a należny podatek należy uiścić nie później niż do końca kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Nie ma natomiast obowiązku dołączania do zeznania rocznego spisu z natury, tak jak w przypadku zakończenia działalności w innym miesiącu niż grudzień. Do zeznania rocznego podatnik jest zobowiązany dołączyć załącznik PIT/X (informacja o zryczałtowanym podatku dochodowym w roku podatkowym).
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum