BizForum.pl
Zarejestruj się Zaloguj się
Rejestracja Zaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
likwidacja działalności
Autor Wiadomość
kali2

Dołączył: 12 Sty 2007
Posty: 193
Wysłany: |11 Gru 2007|, o 21:45   likwidacja działalności

Chciałam zapytać jak zakończyć działalność, żeby wyjść na tym jak najlepiej, czyli ominąć podatki i wszelkie opłaty, które są zbędne.
Mam na myśli sklep, w którym jest towaru na jakieś 20tys. (z faktur). Przy zakończeniu trzeb by było zapłacić coś od tego prawda? Jak zrobić, żeby kosztowało to jak najmniej?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Księgowa

Dołączył: 12 Sty 2007
Posty: 188
Wysłany: |11 Gru 2007|, o 21:54   

Myślę iż artykuł nr 49/2006 tygodnika "Doradca Podatnika" pięknie to wyjaśnia:

Likwidacja działalności gospodarczej - konsekwencje podatkowe dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą
Likwidacja działalności gospodarczej, niezależnie od formy opodatkowania podatkiem dochodowym, niesie ze sobą konsekwencje podatkowe związane zarówno z podatkiem dochodowym, jak i z VAT (w przypadku bycia podatnikiem podatku od towarów i usług), a także obowiązkami wobec ZUS i organów statystycznych oraz zobowiązaniami wobec kontrahentów.
Podejmując decyzję o rozpoczęciu działalności gospodarczej, podatnicy starają się ją dogłębnie przeanalizować, odpowiedzieć sobie na pytania dotyczące rentowności, efektywności oraz zyskowności podejmowanej działalności, oceniają własne siły, a także zaangażowanie czasowe w administrację związaną z rozpoczęciem, a wreszcie z prowadzeniem działalności. Decyzja o zakończeniu działalności wydaje się w mniejszym stopniu być uzależniona od wszelkiego rodzaju analiz, niemniej jednak warto pamiętać, że taka decyzja powinna być dogłębnie przeanalizowana z podatkowego punktu widzenia.
W przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą decyzja o zakończeniu działalności wiążę się z likwidacją podmiotu gospodarczego, a to z kolei z licznymi formalnościami, których trzeba dopełnić przed urzędami państwowymi. Likwidacja działalności gospodarczej z pewnością jest trudniejsza w przeprowadzeniu niż jej otwarcie, należy w związku z tym także dokładnie zastanowić się nad przebiegiem tego procesu. Niedopełnienie formalności może wiązać się bowiem z konsekwencjami finansowymi.
W znaczeniu prawnym likwidacja polega na tym, iż dotychczasowy przedsiębiorca (tu: osoba fizyczna) przestaje być samodzielnym uczestnikiem obrotu gospodarczego prowadzonego między przedsiębiorcami. W przypadku działalności prowadzonej przez osobę fizyczną decyzję podejmuje sam przedsiębiorca, składając wniosek o wykreślenie z ewidencji działalności gospodarczej.
Czynność ta wywołuje szereg następnych w związku z tym, że podatnik zobowiązany jest do przestrzegania ram czasowych określonych w ustawach, m.in. podatkowych. Czynności związane z likwidacją działalności gospodarczej należy przeprowadzać równolegle.
Spis z natury
Decyzja o podjęciu likwidacji działalności gospodarczej nakłada na osobę fizyczną będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: PIT) obowiązek powiadomienia o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego. Za datę likwidacji działalności gospodarczej uważa się datę określoną w zawiadomieniu.
Zgodnie z przepisami dotyczącymi prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, podatnicy są zobowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, m.in. na dzień likwidacji działalności. Spis z natury, w tym przypadku z powodu likwidacji działalności, obejmuje również wyposażenie.
Zgodnie z wytycznymi rozporządzenia, spis z natury powinien być sporządzony w sposób staranny i trwały oraz zakończony i zaopatrzony w podpisy osób uczestniczących w spisie. Powinien również zawierać co najmniej następujące dane: imię i nazwisko właściciela zakładu (nazwę firmy), datę sporządzenia spisu, numer kolejny pozycji arkusza spisu z natury, szczegółowe określenie towaru i innych składników objętych spisem, jednostkę miary, ilość stwierdzoną w czasie spisu, cenę w złotych i groszach za jednostkę miary, wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową, łączną wartość spisu z natury oraz klauzulę "Spis zakończono na pozycji...", podpisy osób sporządzających spis oraz podpis właściciela. Spis z natury powinien obejmować również towary stanowiące własność podatnika, znajdujące się w dniu sporządzenia spisu poza zakładem podatnika, a także towary obce znajdujące się w zakładzie podatnika. Towary obce nie podlegają wycenie; wystarczające jest ilościowe ich ujęcie w spisie towarów z podaniem, czyją stanowią własność.
Podatnik o zamiarze sporządzenia spisu z natury w innym terminie, niż na 1 stycznia, 31 grudnia oraz na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej, obowiązany jest zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie co najmniej siedmiu dni przed datą sporządzenia tego spisu.
Ustalanie dochodu z likwidacji działalności gospodarczej uregulowane zostało w rozdziale 5 ustawy o PIT poświęconym szczególnym zasadom ustalania dochodu. I tak w spisie remanentu likwidacyjnego sporządzonego przez podatnika należy ująć wszystkie pozostałe na dzień likwidacji towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, półwyroby, wyroby gotowe, braki i odpadki oraz rzeczowe składniki majątku związanego z wykonywaną działalnością, niebędące środkami trwałymi.
Dochód ten ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji wyżej wymienionych towarów takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja. Podatek od dochodu z remanentu likwidacyjnego ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10 proc. tego dochodu.
Przykład
Podatnik podjął decyzję o likwidacji działalności gospodarczej w październiku 2006 r. Remanent końcowy wycenił na kwotę 21 300 zł. W okresie od lipca do września 2006 r. osiągnął przychód wynoszący 120 000 zł, natomiast dochód 30 000 zł.
Wskaźnik procentowy udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym likwidacja nastąpiła, wyniósł:
30 000/ 120 000 x 100 = 25 proc.
Dochód z remanentu likwidacyjnego wyniesie więc:
21 300 x 25 proc. = 5325 zł
A podatek do zapłaty:
5325 zł x 10 proc. = 532,50 zł
W przypadku, gdyby u podatnika w ostatnich trzech miesiącach prowadzenia działalności gospodarczej nie wystąpił dochód - obliczając dochód z remanentu likwidacyjnego, należałoby zastosować wskaźnik procentowy udziału dochodu w przychodach osiągnięty w roku poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja.
Przykład
Podatnik podjął decyzję o likwidacji działalności gospodarczej w październiku 2006 r. Remanent końcowy wycenił na kwotę 21 300 zł. Jednak od lipca do września 2006 r. nie osiągnął dochodu. Natomiast w 2005 r. z prowadzonej działalności gospodarczej osiągnął przychód w wysokości 50 000 zł, a dochód 14 000 zł.
Wskaźnik procentowy wyniesie:
14 000/50 000 x 100 = 28 proc.
Dochód z remanentu likwidacyjnego wyniesie więc:
21 300 x 28 proc. = 5964 zł
A podatek do zapłaty:
5964 zł x 10 proc. = 596,40 zł
W przypadku, gdyby podatnik nie osiągnął dochodu także w roku poprzedzającym decyzję o likwidacji działalności, dochód z remanentu likwidacyjnego nie wystąpiłby, w związku z czym podatek wynosiłby zero.
Podatek od dochodu z remanentu likwidacyjnego jest płatny w terminie płatności zaliczki za ostatni miesiąc prowadzenia działalności, czyli w terminie do 20. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni w okresie od stycznia do listopada. W tym przypadku podatnik jest obowiązany dołączyć do deklaracji sporządzony spis z natury pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, w tym także dzieł sztuki, eksponatów muzealnych i aparatury audiowizualnej, jeżeli wydatki na ich nabycie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, niebędących środkami trwałymi, wycenionych według cen zakupu. Dodatkowo, do miesięcznej deklaracji podatkowej PIT-5 lub PIT-5L, w przypadku podatku liniowego, podatnik jest zobowiązany dołączyć załącznik PIT-5/X (informacja o zryczałtowanym podatku dochodowym za miesiąc).
W przypadku zakończenia działalności w grudniu, dochód z likwidacji dokonywany jest w zeznaniu rocznym, a należny podatek należy uiścić nie później niż do końca kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Nie ma natomiast obowiązku dołączania do zeznania rocznego spisu z natury, tak jak w przypadku zakończenia działalności w innym miesiącu niż grudzień. Do zeznania rocznego podatnik jest zobowiązany dołączyć załącznik PIT/X (informacja o zryczałtowanym podatku dochodowym w roku podatkowym).

Polecam również:
http://www.samozatrudnien...ikwidacja-firmy
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Wersja do druku
Dodaj temat do ulubionych

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

 

 

   

Kontakt i Reklama
 
© BizForum.pl